با رونق گرفتن تبلیغات در گوگل در ایران شرکتها و صاحبان مشاغل زیادی بدنبال تبلیغ در صفحه اول گوگل می باشند و اولین سوال هزینه های تبلیغات در گوگل می باشد.

معمولا شرکتهایی که تبلیغات گوگل انجام می دهند پیشنهادات متفاوتی برای انجام پروژه گوگل ادوردز به مشتریان ارائه می کنند. مثلا پکجهای کارت اعتباری مختلفی را پیشنهاد می کنند و برای هر پکیج تعداد کلیک ثابت با زمان نمایش ثابتی ارائه می دهند.

مثلا با خرید کارت اعتباری 100 هزار تومانی به شما 1000 کلیک را می فروشند و اگر کارت اعتباری 500 هزار تومانی بخرید به شما پنل مدیریتی می دهند.

1: نسبت تعداد کلیک تبلیغ شما به تعداد نمایش تبلیغ شما در گوگل( Click Through Rate)  یا  CTR

مثلا اگر تبلیغ شما 100 بار توسط جستجوگران در گوگل مشاهده بشود و فقط 10 بار روی تبلیغ شما کلیک بشود CTR شما 10% خواهد شد:

CTR=10/100=10%

اغلب اوقات این پکها با اختلاف 10 تا 15 درصدی بیشتر از ارزش واقعی پول رایج کشوری که حساب مدیریتی گوگل ادوردز با آن کار می کند به ریال حساب میشود.

نکته مهم در محاسبه هزینه گوگل ادوردز این است که شما نمیتوانید یک فرمول محاسبه قیمت برای تمام کلمات کلیدی متفاوت و حتی در صورت تشابه کلمات کلیدی برای تمام وب سایتها در نظر بگیرید.

برای توضیح بیشتر این موضوع نحوه محاسبه قیمت هر کلیک برای کلمات کلیدی را برای شما توضیح میدهم :

رتبه شما برای ظاهر شدن پس از سرچ کلمه کلیدی شما از حاصل ضرب هزینه پرداختی هر کلیک (Bid) در یک امتیاز از 0 تا 10(Quality Score) که از این به بعد QS به اختصار می نامیم محاسبه می شود.

QS یا امتیاز کیفیت تبلیغ شما بر اساس 3 فاکتور اصلی محاسبه میشود:

2: مربوط بودن تبلیغ (Ad Relevancy)

 

Ad Relevancy مربوط بودن نوشته های تبلیغ شما به کلمات کلیدی مورد نظر شما می باشد. برای مثال اگر کسی بدنبال تور استانبول می گردد باید با جمله ای مربوط به تور استانبول مواجه شود و نه جمله ای مربوط به تور استرالیا.

همچنین رعایت قوانین نوشتاری گوگل ادوردز و جذاب بودن تبلیغ شما برای ترغیب بیننده تبلیغ به کلیک آن تبلیغ امتیاز این بخش را برای شما بالا می برد، تجربه و مدرک گوگل ادوردزدر این زمینه کمک به نوشتن تبلیغات ادوردز مناسب میکند.

3 تجربه صفحه ورود کلیک کننده تبلیغ گوگلی شما (Landing Page Experience)

 

تجربه مثبت مشتری در صفحه ورود به عوامل مختلفی مانند سرعت لود صفحه، طراحی مناسب صفحه برای استفاده کنندگان موبایل ، آسانی استفاده از صفحه برای رفتن به صفحات دیگر و ادامه خرید و در نهایت مربوط بودن اطلاعات صفحه به کلمه کلیدی سرچ شده بستگی دارد.

سرعت لود پایین صفحه ورود حتی برای یک ثانیه باعث میشود بسیاری از کلیک کنندگان تبلیغ شما صفحه شما را باز نکرده و از آن خارج شوند. همچنین اگر مثلا شما تبلیغ تور استانبول کرده اید و مشتری را به صفحه اصلی وب سایت که انواع تورها در آن موجود است بفرستید بازدید کننده تجربه خوبی از جستجوی خود نخواهد داشت. بهتر است تبلیغ مربوط به تور استانبول به صفحه فرود مختص تور استانبول که مشخصات این تور توضیح داده شده است ارسال شود.

تمام این موارد با تستهای مربوطه قابل تشخیص و ارتقا می باشد.

 

در نهایت گوگل به شما بر اساس سه فاکتور بالا امتیازی بین 1 تا 10 (QS)می دهد که ضرب این عدد در میزان پرداختی شما برای هر کلیک(Bid) مکان شما در تبلیغات گوگل را مشخص میکند.

پس صرفآ پرداخت بیشتر به شما مکان بالاتر در تبلیغات صفحات گوگل نمیدهد.

بعنوان مثال اگر آژانس مسافرتی A مبلغ 10 سنت(Bid) برای تور استانبول بپردازد و امتیاز QSپنجداشته باشد :

Bid*QS= Ad rank

10*5=50

حال اگر آژانس مسافرتی B مبلغ 5 سنت یعنی نصف هزینه ای که آژانس A برای هر کلیک می پردازد هزینه کند و QS ده داشته باشد :

5*10=50

بنابراین هر دوی تبلیغات یک امتیاز دارند و پشت سرهم نمایش داده خواهند شد.

 با توضیحات بالا مشخص می شود که فروش پکیج گوگل ادوردز و قیمت گزاری ثابت برای کی وردهای مختلف  برای وب سایتهای مختلف یک فریبکاری برای سو استفاده از نا آشنایی تبلیغ دهندگان می باشد.

پیشنهاد می شود حتمآ قبل از انتخاب شرکتی که تبلیغ در گوگل شما را انجام می دهد از مدرک مورد تایید گوگل آن شرکت برای انجام تبلیغات گوگل اطمینان حاصل کنید.

برای گرفتن ایده در مورد تعداد سرچ کلمه کلیدی شما و حدود Bid مورد نیاز برای حضور در صفحه اول به گوگل پلنر مراجعه کنید که بهترین معیار برای محاسبه بودجه مورد نیاز شما برای تبلیغات گوگل می باشد.

جهت اطلاعات تکمیلی به سایت وی دیجی مارکتینگ مراجعه نمایید.